
A Taoizmus első fázisában még nem volt szó természetfeletti Istenségek imádásáról. A filozófikus taoista számára minden univerzális lény ontológiai eleme, sőt maga a világegyetem is bele van kombinálva a Tao-ba. Ezek léteztek, mielőtt a világegyetem megszületett volna. A Tao-nak nincsenek határai, léte örökkévaló. A Tao nem természetfeletti erő. Nem más, mint a világegyetem végső elve (princípiuma). A Tao az első elem, amiből a természetben minden létrejött. Ha ez furcsának és elvontnak tűnik a nyugati értelem számára, meg kell értenünk, hogy kínai tudományos szempontból a Tao szilárd alapokon áll a világegyetem titokzatos létének magyarázatával. A Tao két erőből áll, amelyet a Yin és Yang képvisel. A Yin-t jellemzi a sötétség negatív ereje, a hideg és az üresség. A Yang a pozitív energia, amely fényt, meleget és teljességet ad. Ezek az egymást váltó erők elpusztíthatatlanok és kimeríthetetlenek. Egymásnak ellent mondanak, de ugyanakkor egymást ki is egészítik. Erről az "örök kettősségről" elmondhatjuk, hogy ezek azok az elsődlegesen párosított tényezők, amelyek a világegyetemet szabályozzák.
"A dolgok miriádjai hordozzák a Yin-t és átölelik a Yang-ot." (Tao Te King, 42. fejezet)
A "Te" vagyis a "Hatalom" a Tao megnyilvánulása az anyagiságban vagy a testiségben; amely minden létben a legfontosabb elem, és amelyet a Yin és Yang egymásra hatása hoz létre. Ezt azt jelenti, hogy minden tárgy vagy anyag pozitív és negatív elem. Így megérthetjük az élet egymással szemben álló erőit. A születés halált nemz, a növekedésben benne van a hanyatlás, a nap várja az éjszakát, a keménység szemben áll a puhasággal, férfiasság-nőiesség, ellenállás-engedés, forró-hideg, nedves-száraz, mozgás-nyugalom, lökés-húzás, durva-sima, összehúzódás-kiterjedés; ami összesűrűsödik, szét fog szóródni, ami szétszóródik, össze fog sűrűsödni. Itt van a legnagyobb, Kelet és Nyugat közti különbség a filozófiai hozzáállás kérdésében. A nyugati ember, Shakespeare hamlet-jéhez hasonlóan azt kérdezi: "Lenni vagy nem lenni? Ez itt a kérdés". A taoista bölcs azt mondaná: "Lenni vagy nem lenni. Ez itt a válasz!"
/Forrás: David Chow-Richard Spangler - A Kung Fu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése